Mirosul parfumului este esențial atunci când alegem. Ne influențează decizia, starea, percepția, memoria.
Când au apărut acest influencer decisiv – parfumul?
Parfumurile sunt aproape la fel de vechi ca și civilizația în sine.
Cea mai veche dovadă a fabricării parfumurilor datează din epoca bronzului, în urmă cu aproape 4.000 de ani.
Egiptenii antici distilau parfumurile botanice precum atarul și crinul, nu numai pentru a mirosi mai bine, ci ca semn al statutului social.
Primii chimiști au fost parfumierii care au lucrat în Mesopotamia.
Fabricarea parfumurilor a evoluat de la distilările de bază ale plantelor și uleiurilor esențiale disponibile numai celor bogați, într-o industrie în plină expansiune, care face profit de miliarde de dolari pe an.
Toate acestea depind de o parte a corpului pe care o ignorăm adesea: nasul uman.
Mirosul parfumului – cel mai important factor de decizie
În ciuda a ceea ce a crezut știința până nu demult, oamenii au un simț al mirosului foarte bine dezvoltat.
În timp ce nu ne putem compara cu câinii, care au un receptor mirositor de 230 de milioane față de 50 de milioane la oameni, oamenii sunt în continuare capabili să discerne mai multe mirosuri decât s-a crezut inițial.
Nasurile noastre funcționează colectând molecule de miros atunci când inspirăm.
Aceste molecule sunt apoi dizolvate într-o membrană subțire situată la câțiva centimetri în cavitatea nazală.
După ce se întâmplă acest lucru, firele de păr mici, numite cilii, trimit semnale electrice la becul olfactiv. Acestea se răspândesc direct în patru zone diferite ale creierului:
- Cortexul frontal – responsabil pentru capacitatea noastră de a percepe mirosul în sine.
- Hipocampul – oferă contextul mirosului sub formă de memorie,
- Amigdala și hipotalamusul – responsabili de acțiunile emoționale și motivaționale.
Nu este de mirare, atunci, că mirosul de pin poate invoca amintiri legate de Crăciun.
- Nasul uman poate detecta mai mult de 1 trilion de mirosuri individuale.
- Simțul nostru olfactiv (simțul mirosului) este considerat cel mai vechi simț evoluat.
- Mirosurile pot evoca emoții și amintiri înainte de a fi identificate corect.
Satisfacerea simțitului olfactiv – mirosul parfumului
Companiile de cosmetice și parfumeriile cheltuiesc miliarde de dolari pe an pentru satisfacerea simțitului nostru olfactiv.
Deși sunt încă utilizate ca simbol de stare sociala (unele pot costa sute de dolari), majoritatea parfumurilor sunt comercializate cu ideea de a face purtătorul să fie mai atractiv pentru sexul opus.
O femeie poate considera un bărbat care poartă colonia conținând mosc ca fiind atractiv. Datorită asocierii corespunzătoare a moscului cu virilitatea.
Parfumul cu miros de vanilie poate stârni amintiri ale produselor coapte de casă. Și face ca purtătorul să pară mai accesibil și mai deschis. În timp ce mirosurile astringente sau ascuțite le pot face să pară închise și neplăcute.
Parfumurile ce conțin ingrediente precum mușchiul sunt percepute ca fiind mai masculine și mai puternice. Acest fapt îl face baza la aproape toate parfumurilor.
În timp ce parfumurile cu flori sunt de obicei considerate feminine.
Totuși, acest lucru nu este întotdeauna valabil.
Mirosul este puternic legat de memorie
Deoarece simțul mirosului nostru este legat atât de puternic de memorie, un miros considerat atrăgător de către o persoană poate fi compensator.
Ca la toate mamiferele, nasurile noastre au un cuvânt de spus în de cine suntem atrași.
Deși există puține dovezi care să sugereze că coloniile și parfumurile care conțin feromoni umani sunt eficiente, există o mulțime de dovezi care sugerează că modul în care ne simțim mirosul nu afectează doar modul în care ceilalți ne percep, ci modul în care ne vedem pe noi înșine.
Într-un studiu, bărbații care purtau apă de colonie nu numai că s-au comportat mai încrezător, dar au fost, de asemenea, judecați ca fiind mai încrezători și, prin urmare, mai atractivi de către femei, percepții bazate doar pe indicii vizuale.
Mai multe studii au arătat că femeile nu aleg parfumul care le face atractive pentru ceilalți, ci pentru ele înșiși. De aceea aleg adesea mirosuri care să completeze mirosul natural al corpului lor.
Cultura joacă un rol important în ceea ce oamenii găsesc plăcut în parfumuri
Moscul natural este derivat din glandele cerbului de mosc maturat, care a fost vânat până aproape de dispariție.
Unele parfumuri, indiscutabil pot provoca modificări subtile ale stării de spirit.
În comparație cu alte primate, oamenii produc de fapt o cantitate mare de feromoni.
În timp ce feromonii pot fi ca un atractant, femeile pot detecta dacă altcineva este prea asemănător genetic cu complexul lor de histocompatibilitate majoră sau MHC, mirosind transpirația lor.
Transpirația bărbaților care erau similari genetic a fost votată constant a mirosi mai rău decât cei care nu erau.
Parfumurile reacționează diferit în funcție de chimia corpului individual și de cât timp a trecut între aplicații.
Feromonii se pot schimba dacă sunt expuși la elemente.
- Androstenolul, care este prezent în transpirația proaspătă, este considerat atractiv pentru unele femei.
Când androstenolul este lăsat expus la aer, acesta se oxidează în androstenonă, care în general este considerat neatractiv.
În timp ce oamenii de știință și parfumerii pot dezbate utilitatea parfumurilor care conțin feromoni umani, există dovezi că cel puțin un parfum are un efect asupra sexualității unei femei.
În 1966, Christian Dior a fost primul parfumerie care a folosit hedione chimică în parfumul Eau Sauvage. Parfumul a devenit popular atât la bărbați, cât și la femei.
Alți parfumeri au urmat suita, adăugând hedione propriilor parfumuri.
Deci, ce a făcut Eau Sauvage atât de popular? Mirosul parfumului
Deși oamenii de știință de atunci nu știau, hedione activează un receptor de feromoni foarte specific la om.
Acest receptor activează zonele din hipotalamusul unei femei care stimulează conștientizarea sexuală prin eliberarea hormonilor sexuali.
Indiferent dacă purtați un parfum pentru a vă simți mai încrezător, a atrage un partener sau a vă afișa poziția socială, știința din spatele modului în care miroși, este un amestec fascinant dintre așteptările parfumului și experiența personală a cumpărătorului.
Nu este de mirare că există mii de parfumuri, de la simple uleiuri la creații multistrat concepute să se schimbe odată cu temperatura corpului purtătorului.
- Există, probabil, doar cinci receptori ai feromonilor încă activi la om.
- Unele animale sunt atrase de parfumurile umane. Un favorit al pisicilor mari este Obsesia pentru bărbați a lui Calvin Klein.
- Cercetările au descoperit că parfumul plăcintei de dovleac și al lavandei, a crescut fluxul de sânge al penisului cu 40%.
Citește în continuare
- 10 Avantaje uimitoare ale parfumurilor
- 11 lucruri pe care nu le stiai despre parfum
- 5 Parfumuri pe care trebuie sa le incerci
- 7 Moduri de a mirosi uimitor chiar și vara
- Când expiră parfumul?
Intradevar un parfum scump iti ofera o alta gandire, o alta mentalitate, o alta stare de spirit, la fel ca si hainele scumpe sau orice articol care ne sporeste increderea de sine. Multumesc pentru informatii!
Foarte interesant articolul, ai oferit informatii destul de utile, de exemplu: locurile unde sa te dai cu parfum ca sa se simta mai tare mirosul. Like!